Från indiska fakirtricks till Västerbottnisk slängpolska vid Umeå Folkmusikfestival 2004 

 

 

När gruppen Musafir – the gypsies of Rajasthan – landat på Umeå flygplats, och skulle ut från terminalen för att köras in till Umeå folkmusikfestival, frågade ledaren Hameed Khan försynt om de skulle spela utom- eller inomhus. 0° och slask blev nog en liten chock för dessa musiker från ett ökenlandskap i norra Indien.

Gruppen bildades 1995 av Hameed Khan, tablaspelare som då var bosatt i Paris. Medlemmarna kommer från skilda kulturer i hemlandet, men räknar sig alla som zigenare, och gruppnamnet betyder resande eller nomad. Till Umeå kom två dansare och fem musiker med tonvikt på slagverk, sång, stråkinstrumentet sarangi och den lilla handpumpade orgeln dholak som spelas med bara vänster hand.

Två medlemmar i Mustafir – the gypsies of Rajasthan, t.h. ledaren Hameed Khan.

 

 

Deras musik har en lätt och luftig prägel, kanske pga att varken ackords- eller basinstrument finns med, och skiljer sig samtidigt påtagligt från den indiska musik vi vanligen hör. Dholak-spelaren Chugge Khan imponerade stort även med solon på kartal, en sorts kastanjetter, och den indiska mungigan morchang.

Men det vore inte riktig ”gypsy-musik” utan konster. Danserskan, som fick hoppa in i all hast istället för en syster som fick förhinder, visade sin kontroll över lodlinjen när hon balanserade ett tungt lerkrus, till brädden fyllt med vatten, på sitt huvud – med till slut hela fyra dricksglas placerade mellan skallen och krukan. När hon dessutom gick på spikmatta jublade publiken i den fullsatta Idunsalen!

 

En mycket Västerbottnisk händelse var å andra sidan presentationen av den västerbottniska varianten av slängpolska, en dansform som inte varit i bruk på snart 100 år, men räddats från glömska av en grupp entusiaster. Till tonerna av Thomas Andersson och Pettersson & Fredriksson presenterades denna dans vid både en workshop och två dansaftnar. Av allt att döma blev den mycket uppskattad och dansades snart av en hel hop entusiaster i alla åldrar. Slängpolskan kan räknas som återupprättad för framtiden. En annan lokal premiär var Ingrid Blidbergs kortfilm om spelmannen Sören Johansson från Dorotea.

 

Av de andra affischnamnen passerade dragspelaren Lelo Nika och finska Värtinnä utan att ge så stora intryck, medan blåsorkestern Süperstar Orkestar blev stor favorit, inte minst för sina ”gerilla-spelningar” i Norrlands-operans och i Folkets Hus foajéer sent på kvällarna. Och Ale Möller band gjorde många lyckliga med sin frejdliga inställning till musiken, både i stor konsert och i den mer improviserade ”Groovstugan”, som höll källarlokalen Studion så fullsmockad att man knappt kunde andas på lördagskvällen.

 

Carin Forssell
Ulf Torstensson

(Norra Västerbotten 2004)

 

Den västerbottniska slängpolskan pånyttfödd efter nästan 100 år i glömska. På scenen fr.v. Thomas Andersson, Daniel Pettersson och Daniel Fredriksson.

   

Fler bilder från Umeå Folkmusikfestival 2004

Tillbaka till recensionsförteckningen

 

 

Några bonusbilder i form av videoklipp i (hårt komprimerad) RealAudio.
Klicka på bilden så kommer filmen:

 

 

Danserskan i Musafir balanserar en vattenfylld lerkruka med (här)
tre dricksglas mellan skallen och krukan.

 

 

Pelle Lindström rockar loss med Ale Möller Band när Mamadou Senes
kompis i publiken inte kan motstå att hoppa upp på scenen och dansa med
.