Festivalen är död – Leve festivalen!

För andra gången på kort tid lades Umeå folkmusikfestival ned i fjol, efter beslut i Umeå kulturnämnd. En bidragande orsak var ett bortfallet EU-stöd. Botnia musik, som arrangerat, lämnade under hösten 05 ett nytt förslag till festivalkoncept ”MADE in Umeå” i maj 2006. Men medlemmarna i Umeå folkmusikförening UFF samlades och ordnade en vinterfestival i alla fall.

Senast de gjorde detta var år 2001, då Folkmusikfestivalen skulle gå i graven efter interna stridigheter. Då ordnades sista helgen i februari en fest som var nästan lika stor som festivalen varit. 2002 hoppade Botnia musik in som anordnare och arrangemanget växte åter, med kända (och dyra) internationella artister. I fjol kom ett nytt nedläggningsbeslut, men folkmusikanterna i Umeå är ett segt släkte. Med ideellt arbete och musikanter som kommer till minimigager har en ny festival uppstått – samma tid, samma plats – nu med namnet Umefolk 06.

Burträsksvängen 1998 var det ett par ungdomar som gjorde ett starkt intryck med sitt fiolspel. Åtta år senare har de båda framträdande roller på Umefolk 06. Den ene, Anton Teljebäck, är en av arrangörerna. Kompisen Erik Rydvall, som nu studerar nyckelharpa vid Kungliga Musikhögskolan, inledde lördagens konserter i Studion tillsammans med ingen mindre än saxofonisten Jonas Knutsson. Jonas berättade förra veckan i Veckans konsert på TV hur han inspirerades att spela folkmusik av sin lärare Sture Lindén vid musikgymnasiet i Skellefteå. För några månader sedan fick han ett uppdrag av festivalen att tillsammans med Erik göra en gemensam spelning. Den påminde inte helt oväntat om Knutssons samarbete med gitarristen Johan Norberg. Erik visade sig vara värdig förtroendet i en samspelt och lyhörd konsert.

Senare på kvällen hördes bland annat Kraja, en kvartett skönsjungande unga kvinnor, som fick lysande recensioner för sin cd i fjol, och Ellika Frisell, fiolspelerskan som placerat Sverige på Världsmusiklistan med sina skivor med kora-spelaren (afrikansk luta) Solo Cissokho. Vid denna konsert var hon dock ensam.

Erik Rydvall, nyckelharpa

En liten RealAudio-film från Jonas och Eriks spelning finns här.

 Kraja, fr.v Eva Lestander, Linnea Nilsson, Frida Johansson och Lisa Lestander, Umeå

 

Pettersson & Fredriksson tog i slutet av sin spelning hjälp av Maria Jonsson, fiol. De berättade om sin nya skiva som snart ska spelas in. Den har inriktning på gamla låtar från Västerbotten. Förutom Maria även ska även spelmannen och berättaren Thomas Andersson vara med.

 

  Fr.v. Maria Jonsson, Daniel Pettersson, Daniel Fredriksson

  

När Umeå Folkmusikfestival var som störst lockade den flera tusen deltagare till seminarier och fem scener under flera dagar. Årets målsättning var betydligt mer blygsam. På fredagen var det mest lokala grupper på Kafé Björksta, på lördagen musik i två lokaler i Folkets Hus. Anton Teljebäck berättar att man hade budgeterat för 300 personer, och lokalerna rymmer max 500.

– Bara genom att en del av publiken gick i förtid slapp vi avvisa någon i dörren.

Drygt fem hundra besökare i blandade åldrar lyssnade, dansade och spelade själva. Många skrev på listor att de ville delta i arrangemanget av Umefolk 07. Som Fågel Fenix vägrar folkmusikfestivalen att dö.

 

Ulf Torstensson (2006)

Tillbaka till innehållsförteckningen

I teaterfoajén samlades ungdomar från kommunala musikskolan till ett mer eller mindre improviserat framträdande