En av de största upplevelserna på Umeå folkmusikfestival var den polska klezmergruppen Trio Kroke från Krakow, som drog fullsålda hus och långa applåder. Deras nya skiva Eden gör dem rättvisa.

 

Gruppen består av Tomasz Kukurba, fiol, altfiol, sång och slagverk, Jerzy Bawol, dragspel och Tomasz Lato, kontrabas. De har alla en gedigen skolning med sexton års musikstudier avslutade med fem år vid Krakows musikaliska akademi där de gick ut med toppbetyg. Jerzy Bawol lär vara den enda som gått ut med betyget sex – på en femgradig skala! Efter att ha livnärt sig som musiker inom såväl klassisk musik som jazz, har de nu i gruppen Kroke bestämt sig för att satsa allt på den judiska klezmern. Sedan 1993 har man gett ut en kassett och två CD, varav den senaste, Eden, kommit nyligen.

 

Judisk musik

Efter den fantastiska konserten fick jag lägga den nya skivan i ”karantän” ett tag. Det är lätt att bli orättvist besviken på förpackad musik jämförd med den levande. När jag nu åter vågar lyssna kan jag konstatera att den håller måttet. Klezmermusiken har växt fram genom århundradena i små judiska kapell inspirerad av samhällena runt omkring i Östeuropa – balkanmusik, zigenarmusik – förutom den egna synagogans improviserade sång. För mig har den ibland fört tankarna till snabba, lite hurtiga låtar med bompa-bompa på bastuba och blås. Detta verkar vara en del av den utveckling stilen fått i USA, dit den fördes av judar på flykt undan progromerna i slutet av 1800-talet och senare undan förintelsen. I gettona höll den på att bokstavligen utrotas av Hitler.

 

Melankoli

Krokes musik är mörkare än den klezmer jag tidigare hört. De har lagt stor vikt vid det eftertänksamma och sorgliga i musikens, och judarnas, historia. Man kan ana dess ursprung i Krakow, vars judiska befolkning minskat från 65 000 till något hundratal genom förintelsen. Samtidigt gör den enkla sättningen musiken lätt och graciös. Utom grundinstrumenten tillkommer klarinett på ett par låtar, och piano på en. Dessutom gör Tomasz Kukurba ibland pålägg så att han kan höras på både violin, altviolin och darbuka på samma spår, eller sjungande flera stämmor samtidigt. Visst visar de att de kan spela ursnabbt, men det är i de stillsammare partierna mina största rysningar av vällust infinner sig.

 

Skivans titelmelodi, Eden, bygger på en komposition av Harry Kandel, som på skivan framförs i tre versioner, först en mer traditionell, sedan två mycket vemodiga och stämningsfulla med sinsemellan ganska olika arrangemang. Däremellan bjuds på en blandning av glädje, fräckhet, stilbrott och djup melankoli. Helgjutet.

 

Kroke - Eden (Oriente RIEN CD09)

 

Ulf Torstensson (Norra Västerbotten –98)