Någon gång per decennium kommer det en skiva som höjer sig över alla andra. Det här är en sådan. Arabisk luta kombinerad med kontrabas och saxofon till en utsökt njutning.

 

Anouar Brahem är tunisier och spelar oud, den arabiska lutan. Han är klassiskt skolad och har bl.a. varit ledare för huvudstaden Tunis musikensemble. I hemlandet har han bidragit till att återupprätta lutan som seriöst instrument och förnya repertoaren. Han har också skrivit filmmusik, bl.a. till den i Sverige kända Halfaouine – bakom slöjan, och spelat/turnerat i både Europa och Nordamerika.

 

För några år sedan gjorde han skivan Khomsa på det tyska skivbolaget ECM. Där hade han många medmusikanter, både för oss okända och i Sverige mer ryktbara män som Palle Danielsson, bas och Jon Christensen, trummor. Skivan var mer en exponering av hans kompositioner än av honom som solist.

 

På den nya CDn Thimar spelar han i trio tillsammans med engelsmännen John Surman och Dave Holland. Musiken är genomskinlig, lågmäld men sätter sig ändå som ett slag i mellangärdet. Med mycket enkla medel, ibland bara två musiker, lyckas man sätta varje ton precis rätt. När Brahem i slutet av åttonde låten tyst börjar nynna melodin reser sig nackhåren långt ner på ryggen.

 

Jag glömmer aldrig en recension till en av ECMs första skivor, Facing You med Keith Jarret. Recensenten skrev ”the most beautiful sound next to silence”. Samma skulle jag vilja säga om denna skiva. Hör den!

 

Anouar Brahem – Thimar (ECM 1641)

 

Ulf Torstensson (Norra Västerbotten och Lira –98)