Urkult 2005

Årets Urkult var – som vanligt – omväxlande och bra, med mycket spännande musik. Vädret var bland de sämre, men det får man stå ut med (särskilt som jag i år inte bodde i tält utan i hus – lyxigt). Eftersom jag redan beskrivit festivalen och Näsåker så många gånger (se tidigare reportage) har jag inte skrivit så mycket som vanligt. En längre artikel om Kocani Orkestar skriven för Lira finns här.

Istället tänkte jag lägga ut en del bilder med kommentarer:

 

Kyrkan hade i år samarbete med Urkult om konserterna, som ingick i festivalpasset – för dem som var ute i god tid och stod i kö vill säga! Motion Trio, dragspelsgrupp från Polen, gjorde stor succé (se ett videoklipp här), och sedan stannade halva publiken kvar för att höra Gunnar Idenstam improvisera på orgel. Inte så uppskattat hos dem som köade utanför till den konserten och fann kyrkan redan full.

Gunnar Idenstam sträcker på fingrarna i sakristian före sin konsert.

Vädret var, som sagt, inte det bästa ...

... men så tittade solen fram ...

... och Sirqus Alfon lät sig inte nedslås av vätan.

I kyrkan spelade New Tango Orquesta (se ett videoklipp här) betryggande under tak ...

... liksom Scaramanga på Danslogen, som hade vunnit speltillfället som pris i tävlingen Musik Direkt.


Om deras publik var blöt var det av andra skäl än regnet!

För den som läst mina tidiga skriverier är det ingen hemlighet att Fliflet/Hamre är en av mina favoritgrupper. Här spelar Gabriel Fliflet solo till stearinljus, då ett strömavbrott på över 1 timme stoppade allt elektriskt på fredagskvällen.

Ole Hamre på sin Hamrofon, skapad av kastruller med olika klang, på vilken vi fick höra Luciasången och mycket annat. Han visade också sina talanger som steppare.

En annan favorit från tidigare Urkult är tunisiska Amina, som värmt stora scenen med sin starka utstrålning. Liksom i Eurovisions-schlagern framträdde hon även denna gång barfota, när hon hoppade in som gästartist på en låt med Giddabush. Hon hade också ett par uppskattade sång-seminarier där vem som helst kunde delta och sjunga ut.

Recykler från Frankrike lämnade mig utan större spår ...

... medan lilla Mira sov tryggt i pappa Dannes famn

Urkult är ett ställe att återvända till, den här killen hade kvar alla inträdesbanden sedan man började med hållbara tygband.

Alla åldrar samlas verkligen, och barn som vuxna verkar trivas, träffas och ha roligt.

Motion Trion (se första bilden) hade en tuffare attityd, och spelade mycket tyngre (se ett klipp här) på sin konsert i Danslogen.

Ute på området fanns flera grupper som, kontrakterade eller inte, drog runt och spelade både musik och teater.

En kvällsvinjett från Näsåkers folkets park ...

... och ännu en bild på Fliflet/Hamre Energiforsyning (ironiskt nog tagen i pausen då det blev strömavbrott)!

Ulf Torstensson 2005

 

Tillbaka till recensionssidan (där mer om tidigare Urkult finns)