För några år sedan gav svensk-irakiska gruppen Sumer ut en spännande men inte helt lättillgänglig skiva med musik från den arabiska kultursfären. På nya skivan Iraq har de, som namnet antyder, koncentrerat sig på irakisk musik, som i alla fall undertecknad tycker är lättare att ta till sig.

Ledaren Talal A. Ismail leder oss redan i början av skivan till den irakiska tonaliteten med sin intrikata sång Niel. Han har utmärkt stöd av den fantastiske nai-spelaren Nadhum Ali (nai eller ney är en sorts vassflöjt med mjuk ton) och ett inspelat åskväder. Sedan fortsätter gruppen med en melodi från Bagdad, som säkert hör i melodiradion där. Därefter en maquam, en ålderdomlig sång med tusenåriga anor. Så fortsätter man blanda nytt och gammalt, folkmusik och ”stadstoner”.

Som på förra skivan imponerar de svenska sångerskorna som åtminstone i mina öron låter äkta. Men det största lasset dras av irakierna Ismail och Ali, vilkas närvaro är stark nästan på varje spår. Bäst tycker jag om de modernare låtarna – men det kanske beror på att jag lyssnat mer på arabisk populärmusik än på P4 genom åren.

 

Faktaruta: Sumer (sw/EDEN)

Talal A. Ismail: luta, slagverk, sång; Hammoudi Sharba: slagverk, sång; Anders Waernelius, slagverk, elektroniska effekter; Faiz Al-Tayyar: violin; Sara Lundgren, cello; Anna Ottertun: sång; Marianne Holmboe: sång, slagverk. Gästartister: Ahmed Al-Jawadi, violin och Nadhum Ali, nai.

Ulf Torstensson (Norra Västerbotten 2002)

PS. Sumer gjorde en bejublad konsert vid Umeå folkmusikfestival 2003, se text och en liten video.