Umeå folkmusikfestival 2003

Gnid & Drags jubileumskonsert med trad-dans

 

 

För varje år blir det bara fler ungdomar – och det är inte bara ättlingar till ”järngänget” Gnid & Drag som lockas till Umeå folkmusikfestival. Föreningen, som varit en grundbult i Umeås musikliv, firade för övrigt tjugofemårsjubileum i samband med festivalen.

Den som tror att folkmusik är något mossigt för gamla gubbar har inte varit i Umeå i slutet av februari. Unga gäng som Alwa visade att folkmusik även är för tjejer – det är något så ovanligt som en blandad grupp där kvinnorna är drivande och männen tar mindre plats. Grupperna Sintram och Pettersson & Fredriksson drog fulla hus med sin personliga tolkning av svenska folklåtar, förutom eget material med inspiration både från folkmusik och hårdrock.

 

 

Sångerskan och danserskan Mariam Coulibaly.

Från Burkina Faso kom två bröder med syskonbarn i gruppen Badenya les Frères Coulibaly. Deras spelning på stora Idunscenen kändes lite tillrättalagd, men det kan inte vara lätt att komma från Afrika och spela för en sittande svensk publik. De kom bättre till sin rätt på dansgolvet på lördagskvällen. Innan dess gjorde sig Malmögruppen Tummel till dansfavoriter med sin makalösa klezmer, följda av Süperstar Orkestar som är den enda svenska gruppen som renodlat blåsmusiktraditionerna från Balkan. Vilket ös!

Men det finns klezmer och det finns Klezmer – den judiska musiken har olika förgreningar. Från Krakow har trion Kroke turnerat flera gånger i Sverige med sin mer stillsamma tradition med tydlig koppling till

 

judarnas kollektiva sorg.Och nu har festivalen hittat ännu en grupp i Krakow och tagit hit den på sin första Sverigeturné, påbörjad i Storuman men med Umeå som huvudmål. The Cracow Klezmer Band är fyra unga män som ytterligare utvecklat den mer måleriska formen av musiken. Utsökta nyanser, huvudsakligen nyskrivna melodier med tydliga bilder i dramatiska penseldrag. Låten där en vän sa ”det här måste handla om förintelsen” visar sig heta Memento Mori. Det här är musik för konsert, för kontemplation – inte någon dansant fest-klezmer. Ibland nästan för intellektuellt och virtuost men fruktansvärt välgjort. Musik som växer även efteråt.

(På bildsidan finns även en kort video)

Maria Rudbo, danserska i Sumer (klicka på bilden för rörlig bild)

Från Göteborg – och Irak – kommer Sumer. En grupp äldre herrar som förvaltar det arabiska kulturområdets musik med hjälp av några yngre svenska kvinnor som bemästrar den arabiska sången så till fulländning att invandrare i publiken ofta kommer och pratar med dem efter konserten – för att upptäcka att de inte kan språket, bara texterna. Vid konserten hade de med sig en bejublad danserska som visade att orienten minsann inte bara består av manskultur och massförstörelsevapen.

I år hade festivalledningen – om det nu var deras förtjänst – lyckats få igång buskspelandet. Både festivalmusiker och amatörer sågs förena sig på olika ställen för att musicera spontant. På väg hem från Umeå fick vi veta att vi förbisett den lite luddigt annonserade ”GroovStugan” nere i källaren, där flera av festivalens grupper jammat med varandra och andra artister, varvat med disco. Mycket spännande enligt dem som var där. Men så är det med festivaler, hur man än gör är det något man missar.

 

Carin Forssell och Ulf Torstensson (Norra Västerbotten 2003)

 

 

Fler bilder och några videosnuttar från festivalen här!

Till recensionssidan.